Érd
Érd MJV májusi rendetlen közgyűlése

Érd MJV májusi rendetlen közgyűlése

Történt, hogy az elmaradt áprilisi közgyűlés helyett, úgy határoztak a város urai, hogy május 15-én tartanak egy rendkívülinek meghirdetett közgyűlést. Számomra meglehetősen kényelmetlen volt az időpont, hiszen előző este érkeztünk haza egy néhány napos utazásról (innen is óriási gratuláció az A csoportban maradást kiharcoló magyar férfi jégkorongválogatottnak!), így értelemszerűen meglehetősen körülményes volt egy fél éjszaka alatt átnézni a másnapi napirendet, de egyáltalán nem akarok panaszkodni, léteznek ennél nagyságrendekkel komolyabb kihívások.
Történt egy kisebb csoda is: két előterjesztésemet elfogadta a közgyűlés!

Ami furcsa volt, hogy a rendkívülinek hirdetett közgyűlés időközben rendes közgyűlésre változott. Ennek csupán abból a szempontból van jelentősége, hogy néhány nappal korábban kifejezetten rákérdeztem jegyző úrnál, hogy elküldjem-e felvilágosítás kéréseimet (az önkormányzat világában tulajdonképpen ez az interpelláció) a 15-i közgyűlésre? Felvetésemre abban maradtunk, hogy a Szervezeti és Működési Szabályzat nem egyértelmű abban a tekintetben, hogy rendkívüli közgyűlésen tárgyalható-e felvilágosítás kérés, de mindegy is, mert májusban még lesz rendes közgyűlés is.
(Erre még visszatérek a bejegyzés végén!)

Eljött tehát a május 15., mikor is a közgyűlés „alapélménye” az ÉTV víziközműfejlesztéséről és a vízórákról szóló több, mint három órás napirendi pont lett. Kifejezetten értékes szakmai beszámolókat hallhattunk mind az ÉTV fejlesztéseiről, működési nehézségeiről, mind a vízóra ügyben felkért szakértő jelentéséről, de alig hiszem, hogy tud egy három óránál hosszabb napirendi pontnak komoly eredménye lenni. Itt sem történt más, mint hogy – tartózkodásom mellett – elfogadta a közgyűlés, hogy 1, az ÉTV/ÉTCS további vizsgálatok lezárásáig nem fizet osztalékot és 2, vezetői nem kapnak jutalmat, vagy béremelést. A magam részéről semmiféle boszorkányüldözésnek nem szeretnék részese lenni, bár a határozat első felével teljesen egyetértek. Az ugyanakkor meglehetősen furcsa volt, hogy a három óra alatt a polgármesteri kabinet vezetője, aki egy személyben az ÉTV felügyelőbizottságának is az elnöke, egy szó erejéig nem érezte úgy, hogy lenne mondanivalója a kérdésről. Sokunknak volt valóban olyan érzése a végkimerülésig húzott napirendi pont lezárását követően, hogy „valami nem stimmel”.

A Versenyképes Járások Programra benyújtott fejlesztési igényekkel kapcsolatban tartalmilag én ugyan máshová helyeztem volna a hangsúlyt, de az elbírálásra leadott programok egyébként támogathatóak. Amivel immár sokadjára bajom van, az az, hogy egészen biztos, hogy lett volna idő előzetesen kinyitni a fejlesztési koncepciók tartalmát. Nem egészséges, hogy a közgyűlés számára kizárólag „tudomásvételi jog” marad az érdemi döntést követően! Ugyanezt éreztem a napokban a beköltözéseket teljesen láma módon meggátolni igyekvő „Navracsics csomag” visszautasítása során is. A polgármester miután elküldi a döntést, „Érd véleményét”, azt követően jelenik meg a közösségi médiában (hol máshol?), hogy mondja el bárki a véleményét.

Örömteli, hogy újabb közvetlen uniós forrás érkezik Érdre, viszont az eNVIronmental RIGHTS defenders munkacím alatt futó projekt Érdre eső értéke 16.000.000 forint. Ennek a négyszeresét bukta el a város csak a Romics felújítása során fel nem használt összeg esetén.
És ha már a Romics. A szakrendelő elfogadott éves beszámolójában főigazgató úr az „államosítással kapcsolatos koncepció hullámzását” említi az egyik alig kezelhető nehezítésként, így nagyon kíváncsi lennék rá, hogy változatlanul szilárd-e az akarat a szakrendelő városi kézben tartására, vagy majd e tekintetben is dönt valaki a háttérben, ahogy feladta a város az ÉrdFM frekvenciáját? Ez utóbbira vonatkozóan várom jegyző úr írásos válaszát, hogy helyes volt-e ennek közgyűlési döntés nélkül megtörténnie.

Lesz idén is önkormányzati nyári tábor, elfogadtuk a Sirius beszámolóját az ebrendészeti telep működéséről, valamint a Fészek Gyermekvédő Egyesület beszámolóját a gyermekek átmeneti otthonának működéséről – bár minden más is legalább úgy működne, mint e kettő. Döntés született az óvodai létszámokról és megszületett az első feladatellátási szerződés egy magán bölcsőde és az önkormányzat között.

És végül az új élményekről: porszem kerülhetett a gépezetbe, mert a korábbi teljesen értelmetlen és érthetetlen leszavazásokat követően, most két előterjesztésemet is elfogadta a közgyűlés! Kezdésként a közterületi gallyazások betiltásáról döntöttünk március 15. és augusztus 15. között, azaz jövőre a fészkelési/költési időszakban már megmenekülhetnek a fészkek. Az idén faramuci a helyzet, mert az elektromos művek kiadta a munkát az alvállalkozónak, akit utolsó információm szerint a polgármester nem tudott jobb belátásra bírni. Fontos az ellátásbiztonság, hogyne lenne az, de szeptembertől márciusig bőven van idő kiszabadítani a vezetékeket az ágak fogságából, hogy aztán az élővilág ugyanolyan védelmet élvezhessen, mint a vezetékek védelme. A döntés alapján szeptember végére elkészül a szabályozás, így jövőre már más lesz a helyzet.
Másodikként pedig bekerült a Városgazda munkarendjébe a Föld órájához való csatlakozás, azaz mostantól nem azon fog múlni, hogy Érd résztvesz-e a nemzetközi kezdeményezésben, hogy eszembe jut-e előtte szólni.

Harmadik előterjesztésem arról szólt volna, hogy a város erősítse meg elköteleződését a „fehér út” meg nem építése, a környezetrombolás elutasítása mellett. Mint kiderült, erre a várost vezető frakció többségénél nincs akarat, azaz úgy tűnik, hogy a Szövetség Érdért frakció többsége le kívánja aszfaltozni az Érd-Sóskúti-fennsík védett területét, utat kíván építeni a természetvédelmi területen keresztül. Erről külön bejegyzést is készülök írni, mert a helyzet hajmeresztő. Most az előterjesztést viszont egyelőre visszavontam.

Folytatás tehát most szerdán, és az elején elhagyott fonalat felvéve, egyáltalán nem mindegy, hogy milyen formában. A közgyűlést beharangozó emailben ugyanis eleve kikötötték, hogy felvilágosításkéréseket nem kívánnak napirendre venni, hiszen rendkívüli közgyűlés lesz. Ezzel két probléma van. Az egyik, hogy meglátásom szerint semmi akadálya, hogy a rendkívüli közgyűlésen kérdezhessék a képviselők a polgármestert, másrészt pedig ha így történne, akkor nem lehet szebben fogalmazni, átvertek. A május közepi közgyűlés rendkívüliről rendesre változik (rendes közgyűlés minden hónap utolsó csütörtöke egyébként), majd a rendes közgyűlés időpontjában (oké, egy nappal korábban) rendkívülit tartanak.
És demokraták lennénk, ugye. Vagy mégsem.

A közgyűlés felvétele napirendi pontonként részletezve nézhető meg Balla Imre szokásosan precíz „beszámolójában„, legalább a gallyazásokról szóló napirendi pontot és a „fehér utat” érdemes végignézni!