Novemberi közgyűlés Érden
Hogy kicsit távolról és leegyszerűsítve indítsak, a neoliberális világ mindig is örömmel fogja kiszolgálni a multikat, a befektető által fizetett szerény adó mindig hivatkozási alap lesz azok számára, akik készséggel áldoznak fel termőföldeket, zöldterületeket, adott esetben vízvételi helyeket is a nemzetközi tőke érdekében. Tegnap a legtöbbet arról az ipari parki beruházásról beszéltünk, ami a 6-os mellett készülődik. Egy holland cég építene logisztikai parkot a Tepecsen, amivel kapcsolatban én jóval kevésbé vagyok lelkes, mint a közgyűlés többi tagja. Egy újabb kiemelt beruházás, újra több ezer négyzetméter termőföld felszámolása, ismét környezethasználati engedély nélkül, és lesújtó, hogy ezeket egyedül én kérem számon egy 18 fős testületben. Most konkrétan arról döntöttünk, hogy 100.000.000 forint ellenében – ennyit fizet be a beruházó a város kasszájába – megszüntet a város öt, már egyébként valóban nem használt kutat a gát mellett. Az előterjesztést azzal kértem kiegészíteni, hogy nevesítsük, hogy a befizetett összeg nem fordítható az ipari park számára szükséges infrastruktúrafejlesztésre, hanem kizárólag lakossági közműfejlesztést szolgálhat.
Nem tudtunk meg azonban semmit a logisztikai park okozta környezeti terhelésekről, a forgalmi adatokról, a zajártalom, vagy a légszennyezettség kezeléséről, ahogy arról sem, hogy milyen bérlők vannak a láthatáron, konkrétan milyen termékek, áruk, vagy anyagok és milyen mennyiségben kerülnek majd raktározásra csupán néhány méterre a gáttól, az ártértől. Egyelőre annyi látszik, hogy elkészült egy földút behajtó a 6-os útról a területre, ez viszont kifejezetten aggályosnak tűnik, hiszen mind az M6 felhajtó, mind a nagykanyar meglehetősen közeli a most kialakított lehajtóhoz képest. Tervek egyelőre nem ismertek, hogy milyen formában képzelik el a várhatóan jelentős forgalom megoldását. Tartalmazott az előterjesztés egy odapöttyintett, meglehetősen zöldrefestő mondatot is, miszerint a felszámolt kutak helyén parkerdő kialakítása tűnik célszerűnek. De hogy ki fogja azt telepíteni, fenntartani, gondozni, arról szemérmesen hallgatott az előterjesztő. Kétségeim azért is vannak, mert éppen az ilyen projektek feneklenek meg folyamatosan az utóbbi jónéhány évben.
Én változatlanul rossz útnak gondolom, hogy kutakat szüntessünk meg, mert egy beruházó azt kéri (az egyébként hosszú évek óta használaton kívüli kutak védőtávolsága lett volna útban a logisztikai parknak). Viszont az előterjesztést megszavaztam, mert ugyan számos fenntartáson van a zöldterületek feladása, vagy a környezeti szempontok hanyagolása miatt – sőt, akár a kompenzáció is lehetett volna magasabb -, a városnak viszont bevételekre van szüksége, amiket jelen helyzetben kizárólag iparűzési adóból lehet előteremteni. Amit aztán vagy elvesz a kormány, vagy nem, vagy variálnak az elérhetőségével, vagy nem. Hogy egyébként pontosan mire kívánja a városvezetés fordítani a befizetésre kerülő 100.000.000 forintot, arról nem tudtunk meg szinte semmit. A napirendi pont itt tekinthető meg a közvetítésben,14.43–tól.
A további döntések között az Érd és Térsége Szilárd Hulladékkezelési Önkormányzati Társulás megszüntetése szomorú, de indokolt esemény, hiszen az önkormányzatiság kiüresítésével, az önkormányzati feladatok szűkülésével ez a társulás okafogyottá vált. A Hivatalnok utcai korábbi tüdőgondozó épülete viszont kikerült végre a szakrendelő alapító okiratából, azaz telephelyei közül, így egy esetleges újabb állami einstandolás esetén ez az ingatlan önkormányzati tulajdon marad. És ha már a Romics, örömmel hallottam, hogy a még általam és Bárány Zsolt főigazgató által indított napelemes rendszer kivitelezése elkezdődött, ez ugyanis jelentős megtakarítást fog eredményezni az intézmény számára.
Két felvilágosítás kéréssel fordultam a polgármesterhez. Egyrészt kifogásoltam, hogy május óta senki nem tud semmit az M7 autópályabővítés érdi szakaszával kapcsolatban. Mi más lenne ez is, mint kiemelt beruházás, ráadásul a Mészáros Lölö féle 35 éves autópályakoncesszió része, bár például Törökbálinton forrnak miatta az indulatok és ott inkább a forgalomcsillapítást támogatnák, mint a bővítést. Polgármester úr válasza alapján rendben van, hogy fél év alatt semmiféle részletet nem ismerhetett meg senki, hiszen még folyik a tervezés. Aminek a szerződés szerinti határideje emlékeim szerint holnap lejár. Aki többet szeretne megtudni, a vita során néhány részlet legalább kiderült a beruházással kapcsolatban. Itt nézhető vissza, 1.19.50–től.
Második kérdésem a több, mint két éve húzódó LIME szerződéssel volt kapcsolatos. Várom az írásos választ, annyi mindenesetre bizonyos, hogy még mindig nincs aláírt szerződés a megosztott e-roller szolgáltató és az önkormányzat között a közterület használatára vonatkozóan. Még egyszer mondom, több mint két éve nem sikerült rendezni az együttműködést a saját közterületünk használatával és annak ellenértékével kapcsolatban. Polgármester úr tett egy halvány kísérletet, hogy ennek a felelősségét rám tolja, pedig nálam jobban tudja, hogy rossz helyen keresgél.
Az Egyebek napirend alatt ismét rákérdeztem a traffipaxok kihelyezésére és a parkolási rendszer kialakításával kapcsolatos fejleményekre, itt tekinthetőek meg a kérdések 1.52.46-tól, a válaszok pedig 1.54.53-tól, amik nem voltak különösebben meggyőzőek. Szomorúan kellett tudomásul vennem, hogy a városvezetés vagy megfeledkezett a közösségi költségvetésről, vagy tudatosan szabotálta el, de a november végéig folyó lakossági szavazásról úgy hallgattak, mintha kifejezetten az lett volna a cél, hogy utána elmondhassák, hogy „de hát nem érdekelt ez senkit”. Egyáltalán nem túlzás tehát, ha azt mondom, hogy komoly bajok vannak a részvételiség terén. Ez kiderült a tegnap délutáni közmeghallgatáson is, hiszen meglehetősen szerény volt az érdeklődés. Egyrészt persze megváltozott ennek az intézménynek a jelentősége az utóbbi évtizedekben, de miért is lett volna nagyobb, ha alig valaki értesülhetett róla, hogy lesz egyáltalán.
Folytatás csak két múlva, december 12-én.