Városháza
M7 autópályabővítés az érdi nyilvánosság kizárásával?

M7 autópályabővítés az érdi nyilvánosság kizárásával?

A májusi közgyűlés napirendjén szerepelt az M7-es három sávosra bővítése az M0 és Balatonvilágos között. Talán emlékeznek rá, hogy egyedül szavaztam nemmel (Gregus László tartózkodott), mindenki más megszavazta, hogy asszisztáljunk a Mészáros Lölö (azaz a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.) féle 35 éves autópálya koncesszió keretei között egy nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházás levezényléséhez.

Fontosnak tartom most is kiemelni, hogy a beruházás egyébként hasznos elemei – például az évtizede halogatott zajvédelmi intézkedések – teljes mértékben támogatandók lennének az autópálya bővítése nélkül, de erről szó sem lehet. Az ugyanis nem tárgya semmiféle egyeztetésnek: ha akarjuk, ha nem, néhány év múlva 2 x 3 sávon fog még több jármű a Balaton felé tódulni. Miközben a balatoni IC-k továbbra sem állnak meg Érden – ha már a projekt indokai között a Balatonra való könnyebb lejutás is szerepel -, a kötöttpályás fejlesztésekre pedig az autóutak építéséhez képest csak gombokat szán a kormány.

Az emlegetett május 7-i (májusi, ez később fontos lesz) közgyűlésen az hangzott el, hogy a beruházóval való egyeztetés a nyilvánosság bevonásával, megfelelő tájékoztatás mellett fog megvalósulni.
A napirendi pont vitáját itt tudják megtekinteni, 1:12:00-től, tanulságos!
(A jobb oldali keresőben 10. napirendi pont.)

Ehhez képest tegnap jártam Törökbálinton a képviselőtestület ülésén, ahol ugyanez a beruházás volt az ülés egyik témája. Két dolog derült ki. Az egyik, hogy a törökbálinti önkormányzat közel sem olyan lelkes a beruházással kapcsolatban, mint az érdi többség, számukra ugyanis a forgalomcsillapítás lenne az elsődleges szempont, nem még több autó és egyéb közúti jármű bevonzása a körzetbe. A konkrét kivitelezéssel kapcsolatban pedig egy víztározó helyével és majdani fenntartásával vannak komoly problémáik. Egy olyan víztározóval, ami ha nem épül meg, a területről lefolyó víz szikkasztás, tározás nélkül jutna a Sulák-patakba. Ez számos kérdést vet fel a Sulákba érkező víz mennyiségével és minőségével kapcsolatban, erről még biztosan fogunk beszélni.

A másik az, hogy amikor szót kértem és felvetettem, hogy a több települést érintő kérdésekben – vízkezelés, forgalomtechnika, zajvédelem és egyéb környezeti terhelések – legalább alkalmanként miért nem együtt egyeztet a beruházó a térségben egymással összérő településekkel (Érddel, Törökbálinttal, Tárnokkal és Sóskúttal), ettől a beruházó képviselői nemcsak mereven elzárkóztak, de értetlenségüknek adtak hangot, hogy ne lennének ismertek az Érdet érintő részletek, hiszen Érden már vagy három egyeztetést is tartottak.

Testületi ülés Törökbálinton, 2024. november 13-án

Hogy mennyit? Mert ha ez igaz, akkor ezek az egyeztetések ezek szerint az érdi nyilvánosság kizárásával történtek. Persze mi köze is lenne bárkinek olyan kérdésekhez, hogy

  • Mik a pontos tervek, mire készüljön a város?
  • Milyen formában lesz lehetősége észrevételeket tenni a lakosságnak a beruházással kapcsolatban? Lesz-e egyáltalán?
  • Milyen kisajátításokra (magánterületek einstandolása) kell számítani?
  • Milyen vízgazdálkodási kérdéseket vet fel a beruházás, mennyivel lesz több a csapadék szikkadására alkalmatlan lebetonozott felület?
  • Milyen forgalmi adatokkal számol a beruházó, vannak-e tervek a három sávos dugók kezelésére?
  • Ha a Balaton felől beáll a fogalom Törökbálinton az M0 után/alatt (hiszen csak eddig tart a beruházási terület), készültek-e számítások, tervek a menekülő útvonalnak használt lakott területeket érő terhelésről?

Abban ugyan biztos vagyok, hogy képviselőként semmiféle értesítést nem kaptam az M7 bővítésével kapcsolatos bármilyen egyeztetésről, vagy fórumról, de figyelmetlen éppen lehettem. Ezért megkérdeztem a közügyek iránt kifejezetten érdeklődő bloggert, a helyi urbanistát, sőt a várost vezető frakció egyik tagját is, és a válaszok ugyanazok voltak: senki nem tud nagyjából semmiről.

Ez márpedig minden, csak nem a nyilvánosság bevonása. Itt jegyezném meg, és most az önkormányzat és Mészáros Lölö tervezői közt létrejött szerződésből idézek, hogy az „egyszerűsített véleményezési eljárás lebonyolítása után a beérkezett vélemények   alapján átdolgozott, Képviselő-testület által jóváhagyott, végleges tervdokumentáció összeállításának” a véghatárideje 2024. november 30. Ma november 14. van, tehát kijelenthető, hogy a lakosság tájékoztatása, az érdemi egyeztetés elmaradt.

Tegnapi törökbálinti részvételemnek annyi értelme mindenképpen volt, hogy a víztározóval kapcsolatos bejárásra Érd is meghívást fog kapni, hiszen a törökbálinti városvezetés érthetően teljesen nyitott a közös fellépésre, illetve kiderült, hogy Mészáros Lölö csapata továbbra sem kíván lehetőséget biztosítani rá, hogy az érintett települések esetleges érdekellentéteiket közös platformon rendezzék. Merthogy nonszensz, hogy Törökbálinton – tudomásom szerint – csak a közigazgatási határon belüli terveket mutatják meg, ahogy feltételezem, hogy ez történik Érden is.

Mert hát csak feltételezni tudom, hiszen Érden bármit közzétenni is elfelejtett a városvezetés.